خوردن میوه ی کامل می تواند فشار خون را در خانمها و آقایان کاهش دهد

3  دسامبر 2019 - محققان دانشگاه Delaware خبرهای خوب و بدی دارند که می توانند در لحظه های حساس و تعیین کننده به شما کمک کنند .خبر بد درباره شکر اضافه شده در رژیم غذایی شما است؛ همان شکری که به بستنی ها، کلوچه ها، کیک ها، شیرینی ها، نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین افزوده می شود.

خطر شکر افزوده، بعنوان یک مضنون اصلی در مشکلات سلامت مانند دیابت و چاقی مطرح است و همه از آن مطلع هستند، مگر اینکه ده ها سال گوش و چشم خود را بسته باشید که از این موضوع  بی اطلاع باشید.

داده های اولیه ی مطالعه ی دکترShau Ching Chai ، استادیار بهداشت و درمان رفتاری و تغذیه در دانشگاه Delaware و همکارانش نشان می دهد که ارتباط قاطعی بین شکر افزوده و فشار خون بالا در زنان یائسه وجود دارد.

این تحقیقات جدید، که در مجله Nutrients منتشر شده است، نشان می دهد که قند تغذیه ای افزوده شده به محصولات غذایی، حتی بعد از کنترل سن، درآمد، شاخص توده بدنی، میزان فعالیت بدنی، میزان دریافت کالری روزانه و استفاده از داروهای فشار خون، با فشار خون ارتباط دارد، و این ارتباط یک ارتباط قوی است.

حالا ، خبر خوب از همین مطالعه اینست که خوردن میوه کامل با کاهش فشار خون آقایان و خانمها ارتباط دارد.

همه اینها می توانند مسائل بزرگی باشند، خصوصاً برای افراد مسن. دو سوم از افراد آمریکایی 65 ساله و بالاتر دچار فشار خون بالا هستند، که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی را افزایش می دهد. در سال 2014 ، 653 میلیون نسخه مربوط به داروهای کاهنده ی فشار خون با هزینه ای بیش از 28 میلیارد دلار تجویز شده است.

همانطور که اشاره شد، این داده ها مقدماتی هستند و حاصل تحقیق بر روی تعداد کمی از افراد( 128 شرکت کننده) می باشند، که اکثرا سفید پوست بوده و از 65 تا 80 سال سن داشتند. این نتایج، یک رابطه ی علی و معلولی را نشان نمی دهند، فقط یک پیوند قوی را نشان داده و یک اثبات مفهومی محسوب می شود.

اما معادله ی در حال ظهور حاصل از این نتایج، کاملاً قانع کننده است: از مصرف شکر افزوده بپرهیزید و میوه ی کامل بخورید، تا با خطر کمتری برای افزایش ناگهانی یا پیک قند خون روبرو شوید و فشار خون خود را کنترل کنید.

دکتر Chai و دانشجوی دکترای او، خانم صفیه منصوری، نویسنده ی اول این مقاله از کالج علوم پزشکی UD، ارتباط قاطعی را بین قند افزوده و افزایش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در زنان مسن نشان دادند. فشار سیستولیک به عنوان فشاری که خون به دیواره ی سرخرگها در هنگام ضربان قلب وارد می کند و فشار دیاستولیک به فشار خون به دیواره ی سرخرگها در بین ضربان ها اطلاق می شود. در مقابل، خوردن میوه ی کامل به کاهش فشار خون بین ضربان قلب (دیاستولیک) تنها در زنان مسن کمک نمود.

این مطالعه بین سال های 2015 تا 2017 انجام شد و 128 فرد (57 مرد ، 71 زن) ، 65 تا 80 ساله در آن شرکت داشتند، هیچ یک از افراد شرکت کننده دارای سابقه سرطان، بیماری های دستگاه گوارش، آسیب دیدگی مغزی، سکته مغزی، دیابت، اختلالات سیستم عصبی مرکزی، آلزایمر، و زوال عقل یا بیماری روانی نبودند.

در این مطالعه تأثیر گروههای غذایی و قند افزوده در رژیم غذایی بر میزان فشار خون بررسی گردید. به تأثیر جایگزین های قند در این مطالعه پرداخته نشد. عمده ترین قندهای افزودنی مصرف شده در این جمعیت عبارت بودند از ساکارز (شکر رومیزی) ، گلوکز (موجود در آب نبات ، نوشیدنی های ورزشی و دسر) و فروکتوز (یک قند میوه و منبع اصلی قند اضافه شده در شربت ذرت با فروکتوز بالا). دکتر Chai گفت: تفاوت زیادی در نحوه سوخت و ساز این قندها وجود دارد، و فروکتوز به ویژه، ممکن است در افزایش فشار خون بیشتر از انواع دیگر نقش داشته باشد.

دکتر Chai گفت: در رژیم غذایی آمریکایی، قند بوفور یافت می شود، به طوری که بسیاری از افراد قند به مراتب بیشتری از میزان توصیه شده توسط انجمن قلب آمریکاAHA ، استفاده می کنند. در این دستورالعمل مصرف بیش از 6 قاشق چایخوری شکر در روز برای خانمها و بیش از 9 قاشق چای خوری شکر در روز برای آقایان توصیه نمی شود. در برنامه غذاییDASH (رویکردی رژیمی برای متوقف کردن فشار خون بالا) این آستانه ی مصرف بسیار پایین تر یعنی 9 قاشق غذاخوری در هفته، تعیین شده است.

در مقابل، دکتر Chai گفت: به طور متوسط هر ​​آمریكایی حدود 17 قاشق غذاخوری در روز و حدود 66 پوند در سال شکر می خورد.

زمان تغییرعادت مصرف قند فرارسیده است

دکتر Chai گفت: شما در هنگام مصرف قند، به ویژه در نوشیدنی ها آن را نمی بینید و فقط آن را می نوشید. اما یک قوطی نوشابه 12 اونسی، تقریبا 10 قاشق چایخوری شکر دارد. وقتی مقدار شکر افزوده در فهرست عناصر موجود در برچسبهای مواد غذایی نوشته شود، شکر اضافه شده در سال 2020، آسانتر توسط مصرف کنندگان قابل جستجو خواهد بود، و مصرف کنندگان ایده بهتری درباره آنچه در یک کالا وجود دارد، بدست می آورند.

وی گفت: ما نمی گویم که شما نمی توانید شکر بخورید، نوعی که به طور طبیعی در تمام میوه ها یافت می شود، را به شما توصیه می کنیم. میوه ی کامل بسیاری از عناصر با ارزش را به یک رژیم غذایی سالم منتقل می کند، از جمله فیبر موجود در پالپ، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات فعال زیستی. آزمایشات بالینی قبلی نشان داده است که انگور، گیلاس ترش و زغال اخته همگی می توانند فشار خون را کاهش دهند.

دکتر Chai گفت: ما به یک مطالعه ی تغذیه ای بزرگتر و داده های بالینی برای تأیید نتایج این تحقیق نیاز داریم.

مشخص شده است که نمک رژیم غذایی با توجه به بیوتایپ افراد، بر میزان فشار خون آنها تأثیر می گذارد، و بیشتر تحقیقات در این زمینه توسط William Farquhar، استاد کینزیولوژی و فیزیولوژی کاربردی انجام شده است. دکتر Chai و Farquhar، همچنین می خواهند اثرات ترکیبی قند افزوده (خصوصاً فروکتوز) و نمک را بر فشار خون و سلامت قلب و عروق بررسی کنند زیرا هر دوی این مواد در رژیم غذایی معمولی آمریکایی بیش از حد وجود دارند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20191203/Eating-whole-fruit-could-reduce-blood-pressure-for-both-men-and-women.aspx